Aviou Amerikou 2017 - Posádku za moře

Mužský pohled na výpravu obytnou Avií po Jižní Americe, kerá se uskutečnila v první čtvrtině roku 2017...

Techničtější a věcnější zápisky z cesty po Jižní Americe z pera Jacka a klávesnice Avokáda.

8. ledna 2017

Ráno balím posledních pár drobností do letadla. Marně hledám v paměti, co jsem poslal naší obytnou Avií - Amálkou, která teď pluje lodí. Asi to bude to, co teď nemůžu ve skříni najít. Nu což, malý batoh do letadla mám plný a velký zůstal poloprázdný. Volá mi Klára, že už nemá, kam nacpat infuzní roztoky a další léky. Mám radost, budu vytížený.

Po obědě ještě sbalím pekáč buchet. Tedy jestli se tomu ještě dá říkat buchty. Těsto nechtělo mámě dlouho kynout. Na poslední chvíli si to ale rozmyslelo a začalo se rozhlížet po světě. Mamina v rychlosti vytvořila něco, co když člověk sní, tak má na půl dne vystaráno. Doufám, že to nezní zklamaně, opak je pravdou.

První buchty s povidly začínají vonět. Moc vonět. Máma vytahuje plný pekáč šesti buchet. Za půl hodiny druhý. Sbalil jsem tedy ranec, no ranec nebyl, tak aspoň pikslu s dvanácti buchtami, malý plný batoh, velký poloprázdný batoh a vše naházím do auta.

Naši mě vezou na pardubické nádraží. Rozloučím se a vlezu do žlutého kanclíku. Paní ze mě není vůbec nadšená už od pohledu. Pozdravil jsem, ale to ledy neprolomilo. "Chci jízdenku do Ostravy," povídám. "Máte smůlu, vlak je plný." "Jak to, vždyť mám rezervaci," kontruju a paní začne pracovat. "Vždyť už máte jízdenku koupenou!" odpoví mi rázně. "Aha, to je dobře, že jsem se to od Vás dozvěděl, děkuji a na shledanou!"

Sbírám batohy s buchtami, kterými jsem zarovnal žlutý kanclík a odcházím na žlutý vlak. Jede na čas. Jen vagóny má řazeny obráceně, lokomotivu zapřáhli za konec a ne za začátek vlaku. Běžím s batohy a buchtami a stevardky mi fandí. Dokázal jsem to a za hlasitého funění pročesávám první vagon a hledám Kláru. Koukám, vedle prázdného sedadla sedí něco, co mi jí vzdáleně připomíná. "Nevypadáš dobře!" skládám jí kompliment. "Dík Jacku, to jsem potřebovala." Hned je nám lépe. Klára si do mého poloprázdného velkého batohu nastěhuje svůj kapačkový arzenál. Batoh praská ve švech. Hlady neumřeme.

Z Ostravy-Svinova nás Vojtův brácha odveze na mošnovské letiště. Zbývají dvě hodiny do odletu. Čekáme. Dvě hodiny čekáme. Letadlo ještě neodstartovalo z Bergama.

Před půlnocí k našemu překvapení hlásí, že si můžeme nastoupit.

9.ledna 2017

Pilot se s tím nemaže a dvojskokem přistává v Bergamu. Všichni cestující jsou vzhůru, není třeba nikoho budit. Jsou dvě hodiny ráno a první autobus do centra Milána jede ve čtyři. Lehneme na zem a kdo musí, usne. Dlouho to nevydrží, jedna z cestujících má křeče v břiše a strašně křičí. Ani ne tak bolestí jako hysterií z jednání místního zdravotníka. No, spíše nejednání. Deset minut mu trvalo, než vylezl ze svého brlohu, byť mu v jednom kuse zvonili na zvonek. Když už tedy vylezl a dotlačil zdravotnický vozík k pacientce, ani se na ní nepodíval. Odkráčel a na čtvrt hodiny zmizel. Potom přikráčel zpátky, usoudil, že paní stejně nepomůže a zavolal záchrannou službu. Po další čtvrt hodině se tedy paní dočkala náležité péče a odvozu do nemocnice.

Kolem desáté hodiny se odhodláme dojet autobusem do centra města. Milánské nádraží vypadá stejně, jako v Praze nádraží Masarykovo, jen je poněkud vyšší, širší, má víc kolejí a jezdí sem i rychlovlaky. Strávíme tu dvě hodiny, protože s plným velkým batohem, plným malým batohem a buchtami se do města nikomu nechce. Po dvou hodinách se zvedneme a sedneme do autobusu mířícího na letiště v Linate. Autobus je na naše zavazadla trochu poddimenzovaný, ale řidič si poradí.

Večer odlétáme do Amsterdamu a tady přestupujeme do letadla směr Buenos Aires. V letadle funguje chat, slovo dá slovo a po večeři se naše rozesetá skupina vydá hledat místní bar. Vrchní letuška naší snaze není nakloněná a vyžene nás zpátky si sednout. Po pár řádcích komentujících tuto nespravedlnost vypínám chat a pouštím rádio. Ze zdejšího výběru rádií typu DJ to nakonec vyhraje rádio Classic, kde mi až do rána hrají Antonína Dvořáka.

10.ledna 2017

Kolem osmé přistaneme v Buenos Aires. Vstanu a pro jistotu se přesvědčuji, jestli jsem na sedačce nenechal svůj zadek. Vedle sedící starší pár mi anglicky povídá, že jsem moc krásně spal. No asi se moc nevyspali, byl tu hluk.

Po necelých třech hodinách nastoupíme do letadla do Montevidea, kam dorazíme za půl hodiny. Do autobusu nastupujeme s Luckou jako poslední. Řidič nemá drobné. Za jízdy vyžebrám od Ivči deset pesos. Na křižovatce je červená a já dokončím transakci i za Lucku. Řidič se mě ptá, jestli vím, kde vystoupit. "Jasně, Vojta má zapnutou navigaci," odpovím mu, aniž bych se nějak snažil konverzovat španělsky.

Dorazíme do hostelu, kde máme mít rezervované ubytování. Nemáme, ale nakonec se sem vlezeme. Na první pohled nic moc, ale pak si říkám, že je to spíš moje chyba, protože jsem si za těch pár let exotice odvykl. Vše tu funguje, jak má, jen tu moc neřeší ani bezpečnost, ani estetiku.

Jdeme do obchodu nakoupit jídlo. Hrnu se na pokladnu. "Buenos dias!" zahlaholím na pokladní. "Bueno díaz," odpoví a přidá ještě pár slov, kterým samozřejmě nerozumím. "Já Vám nerozumím, paní, klidně mi to nacpěte do tašek." Paní pochopí, já zaplatím a koukám, že Vendy s Luckou se mi smějou. No co, kamioňák se přece domluví všude, i když se nedomluví. Máme, co pít, máme, co jíst, ceny jsou tu o něco dražší než u nás, pokud tedy nedostanete chuť na kus špeku, který je dražší rovnou pětkrát víc.

Večer posedíme na terase a zábava se protáhne dlouho do noci.

Přišel José. Zamiloval se do naší Lucky a je to kuchař.

Loď s Amálkou zatím vykládá v přístavu v Buenos Aires, ráno nebude kam spěchat.

11. ledna 2017

Ráno vstáváme a musíme vyklidit pokoj. Stěhujeme se k holkám. Vojta na horní posteli pořád něco balí a rozbaluje. Pod ním ještě vyspává místní spolunocležník. Najednou bum, postel se propadá. Vojta se z pozice na čtyřech zapíchl hlavou rovnou do polštáře a ten dole vypadá, že je bez hlavy. Musím ty kluky zachránit, bleskne mi hlavou. Otřesený Vojta zmateně mrká očima a kroutí hlavou, když mu pomáhám ven. Ten dole, nevím jak, ale nějak se vysoukal druhou stranou ven, usmál se a kamsi odběhl. Tak snad je také v pořádku.

Odpoledne se jdeme podívat do města, do přístavu a na pláž u estuária. Vojta říkal, že estuárium je takové to ústí řeky zalité mořem. Proto je to tu hnědé.

Večer dorazil další člen do party - Kuba. Přiletěl z Nového Zélandu a ještě stačil navštívit vodopády Iguazú. Prý to byl nezapomenutelný zážitek. Měl čas se kochat půl hodiny v davu a prorážet si cestu mezi selfie-tyčemi.

Iguazu Falls

Po příjezdu se se všemi vítám. Je tu Ivča, se kterou jsem na podzim procestoval Indonésii a Východní Timor. Dále Vojta, který je hlavním organizátorem a zúčastnil se i všech předchozích aviatických výprav do Mongolska, Afriky, Skandinávie i na Balkán. Samozřejmě nemůže chybět ani Honza, majitel Amálky, a jeho přítelkyně Vendy. Další členové výpravy jsou Jack, který je druhý řidič a i v Čechách se živí řízením kamionů (holt workoholik co pracuje i na dovolené…), Klára, záchranářka (to se na cesty dost hodí) a Lucka. Poslední člen výpravy, Franta, který se na poslední chvíli přidal místo vypadnuvší Hanky, má přiletět pozítří.

Uvaříme těstoviny, z kterých společně s tuňákovými konzervami a zeleninou vyrobíme salát. Postupně začíná dostávat přezdívky jako šlichta, eintopf, kentus a další.

Na terasu přichází José, ochutná to a začíná být dotěrný, čímž způsobil postupný úprk nás všech. Postupně jsme se sešli na pódiu dole naproti baru. José se dvakrát mihl kolem baru, ale Lucky si naštěstí nevšiml.

Zapsal Jack a Kuba (Avokádo), poznámky Klára

A pokud vás zajímá i ženský pohled na naší výpravu, bude v pravidelně nepravidelných intervalech vycházet na http://kutacova.blog.idnes.cz

Autor: Vojtěch Wertich | neděle 3.6.2018 16:06 | karma článku: 7,58 | přečteno: 352x

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou 2017 - Pohyblivé obrázky díl 2.

V roce 2017 jsme se vydali s partou 9 lidí obytnou Avií z roku 1974 na cestu po Jižní Americe. Po dvou letech máte možnost si s námi na tuto cestu zavzpomínat a podívat se do různých koutů Jižní Ameriky nejen z kabiny naší Amálky.

13.2.2019 v 21:35 | Karma: 8,54 | Přečteno: 314x | Diskuse| Cestování

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou - Seriál je na světě!

Už jsou to dva roky, co jsme se s Amálkou vydali po Jižní Americe. A konečně už se začínají rodit i vzpomínky v podobě pohyblivých obrázků.

7.2.2019 v 17:41 | Karma: 10,03 | Přečteno: 326x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Jackova skupina poznává Kolumbii II

Spolu s Jackem a jeho pětičlennou posádkou osobního vozu se podíváte po krásách Kolumbie. Tentokrát bohužel bez fotodokumentace, jen s barvitým líčením.

30.10.2018 v 10:00 | Karma: 12,56 | Přečteno: 247x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Avokádo poznává Kolumbii

Tentokrát se po krásách Kolumbie vydáte už jen se samotným Avokádem, který Vám ukáže krásu hlavního města Bogoty.

25.10.2018 v 10:00 | Karma: 11,84 | Přečteno: 236x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Jackova skupina poznává Kolumbii I

23.10.2018 v 10:00 | Karma: 10,20 | Přečteno: 201x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Avokádova skupina poznává Kolumbii I

Spolu s Avokádem a čtyřčlennou posádkou miniautíčka se vypravíme za krásami Kolumbie, mimo jiné oslavíme Velikonoce v místním i našem stylu, svezeme se na šíleném vozítku a poznáme endemický druh palmy.

18.10.2018 v 14:00 | Karma: 11,81 | Přečteno: 223x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Blížíme se do cíle

Spolu s Jackem a Avokádem navštívíme zvláštní hřbitov v Tulcanu, přejdeme hranice do Kolumbie, vyřešíme několik zásadních poruch a zakotvíme s Amálkou v jejím kolumbjském útočišti.

16.10.2018 v 14:00 | Karma: 12,50 | Přečteno: 323x | Diskuse| Cestování

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou 2017 - Quito a "Střed světa"

Další díl deníku Jacka a Avokáda Vás zavede do nádherného hlavního města Ekvádoru a do malé turistické rovníkové vesničky.

11.10.2018 v 14:00 | Karma: 13,29 | Přečteno: 291x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Národní park Cotopaxi

Společě s Jackem a Avokádem navštívíme národní park pod jednou z nejaktivnějších sopek světa - Cotopaxi.

9.10.2018 v 14:00 | Karma: 14,83 | Přečteno: 274x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Kráter Quilotoa

Posádka se pomalu, ale jistě blíží zase k Amálce a Jack s Avokádem nás tentokrát ve svém deníku provedou kolem kráteru sopky Quilotoa.

4.10.2018 v 14:00 | Karma: 12,67 | Přečteno: 293x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Výprava do deštného pralesa

Spolu s Jackem navštívíme na dva dny ekvádorský deštný prales, přiučíme se něco o místní fauně, flóře i lidovém léčitelství.

2.10.2018 v 14:00 | Karma: 11,89 | Přečteno: 309x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Výstup na Chimborazo

Tentokrát se vydáte na cestu jen s Avokádem, který Vás zavede až na horu Chimborazo, jejíž vrchol je díky zploštění země nejvzdálenějším bodem od jejího středu.

27.9.2018 v 14:00 | Karma: 11,49 | Přečteno: 207x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Každý jde svou cestou

Spolu s Jackem a Avokádem dojedeme krásnou ekvádorskou krajinou do města Riobamba, kde se jejich cesty rozdělí...

25.9.2018 v 14:00 | Karma: 14,46 | Přečteno: 440x | Diskuse| Cestování

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou 2017 - Ekvádor volá!

Spolu s Jackem a Avokádem se vrátíte k povodněmi strženému mostu a vyčkáte zda a kdy bude opraven. Dalším cílem je hranice do Ekvádoru, který snad povodněmi nebyl zasažen.

20.9.2018 v 14:00 | Karma: 12,34 | Přečteno: 278x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Povodně v Peru

Povodeň strhla most na Panamericáně a odřízla tak jedinou možnou cestu na sever Peru, objížďka neexistuje a Jack s Avokádem Vás tentokrát ve svém deníku seznámí s tím, jak jsme si s nastalou situací poradili.

18.9.2018 v 14:00 | Karma: 11,43 | Přečteno: 308x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Planina Nazca

Další díl z deníku Jacka a Avokáda. Spolu s Avokádem se proletíme nad geoglyfy na planině Nazca, zastavíme se na ambasádě v Limě a setkáme se s hrůznými důsledky povodní.

13.9.2018 v 14:00 | Karma: 13,30 | Přečteno: 328x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Machu Picchu

Dnes Vás Jack s Avokádem provedou po záhadami opředené a zřejmě nejslavnější incké památce - ruinách města Machu Picchu.

11.9.2018 v 14:00 | Karma: 15,75 | Přečteno: 360x | Diskuse| Cestování

Vojtěch Wertich

Aviou Amerikou 2017 - Vítejte v Peru!

Spolu s Jackem a Avokádem dojedeme do Peru. Navštívíme plovoucí ostrovy v jezeře Titicaca a další přírodní krásy v jeho okolí.

5.9.2018 v 10:00 | Karma: 12,66 | Přečteno: 288x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Camino de la Muerte a Isla del Sol

Spolu s Jackem a Avokádem se tentokrát podíváme velmi okrajově do La Pazu, sjedeme na horských kolech do pralesa po Cestě smrti a navštívíme incké památky na Slunečním ostrově v jezeře Titicaca.

31.8.2018 v 9:53 | Karma: 11,14 | Přečteno: 294x | Diskuse| Cestování

Aviou Amerikou 2017 - Národní park Sajama

V další části Jackova a Avokádova deníku zavítáme do nejstaršího bolivijského národního parku Sajama - pojmenovaného podle nejvyšší hory Bolívie a dostaneme se i do nadmořských výšek nad 6 000 metrů.

23.8.2018 v 15:30 | Karma: 11,50 | Přečteno: 307x | Diskuse| Cestování
To takhle zavřete devět lidí do obytné Avie, která už má čtyři křížky na krku a vyrazíte na dva měsíce do Mongolska a Ruska... přežijete to a zjistíte, že se vám to fakt líbilo. Tak neleníte a plánujete dál. Další výpravy, další devítičlenné posádky a další země. Maroko, Západní Sahara, Skandinávie, Pobaltí, Balkán...A nakonec největší výprava do Jižní Ameriky.

Proč Avie? No, vleze se tam těch devět lidí. A nacpete tam věci, které by se vám jinak nechtěly tahat na zádech, jako třeba nafukovací čluny na sjíždění mongolských řek, skialpové lyže na sjíždění hor v Atlasu anebo dostatečnou zásobu piva, když razíte do "prohibičního" Norska. A to, že Avie jsou původem docela silné náklaďáky, které slušně zvládají i terén a zároveň jsou dostatečně "primitivní", aby je každý automechanik na světě dokázal opravit, je bonus, který oceníte. Tak si tady můžete přečíst, co všecko se dá zažít, když cestuje tou AVIOU.