Proč Aviou? Aneb výhody a nevýhody cestování Avií
Není to jen nějaké pozérství nebo snaha být zajímaví, i když musím napsat, že za ty všecky výpravy jsme si už na naši Amálku docela zvykli a oblíbili si ji. Myslím si ale, že právě výběrem Avie jsme dosáhli zajímavého poměru mezi cenou, výkonem a ano i tou zábavou, „dobrodrůžem“. Následující řádky píšu jako ne-řidič a ne-technik našich výprav (akorát se to tak trochu snažím organizovat), je možné, že až tento článek bude číst Honza nebo Jack, budu se muset někam schovat.
První něco k jízdním vlastnostem – ano, moc pokut za překročení rychlosti nám nehrozí, do velkých kopců můžeme vyhodit posádku, aby šla pěšky a než Avii nahoře na kopci vychladíme, oni akorát dojdou. Ne, trochu vtipkuju, není to ale tak hrozné, ač je Amálka roku výroby 1974, motor máme novější, ten už je z modelu A 31 T (turbo) z roku 1996. Takže když razíme normálně po asfaltu a rovině v pohodě si to jedeme těch našich 85 km/h (jelo by to i více, ale proč to vytáčet). Průměrná spotřeba Avie je cca 13,5 litrů na sto, což je dle mne na 5 tunový „náklaďák“ docela cajk. V kopcích a terénu to samozřejmě žere více, ale pořád nesrovnatelné třeba s Tatrovkou či V3Skou.
U toho terénu ještě zůstaneme – ač naše Avie nemá 4x4, „něco“ i v tom terénu zvládne (a něco taky ne). Máme taky uzávěrku na diferenciálu, takže ty dvoumontážky na zadní nápravě dokážou táhnout. I převodovku tam máme spíše do síly a ne do rychlosti. V Mongolsku jsme Avii dali slušně zabrat, problémy byly – především s defekty, ale zvládli jsme to. To je taky další výhoda Avie (i dalších starých aut), každý trochu slušný mechanik v každém koutě světa dokáže pochopit a opravit tento poměrně jednoduchý systém. Předpokladem však je, že si s sebou vezete dost náhradních dílů, protože ty jsou naopak velmi specifické.
A teď z jiného, netechnického, soudku. Představte si, že cestujete v takovém obýváku na kolečkách (no v našem případě trošku přecpaný obývák). Sednete si na gauč, protože sedadly bych ta místa v obytné části Amálky opravdu nenazýval a vyjedete si do světa. Když jste unavení, tak zajdete dozadu, nebo nahoru nad kabinu a dáte si šlofíka. Když už jsou unavení všichni, rozložíte hlavní spaní, vystřídáme řidiče a jedeme dál. Máme tam vytvořené spaní pro sedm lidí, v kabině se střídají řidič s navigátorem. Takhle můžeme jet vlastně non-stop a tím pádem pak strávit více času v destinacích, kde chceme jít na treky nebo dělat jiné (povětšinou outdoorové) aktivity.
Samozřejmě, snad jako všude, nevýhody tady jsou taky – asi tu hlavní pociťujeme nyní při přípravě velké výpravy do Jižní Ameriky, plánované na začátek roku 2017. Teda pociťují to hlavně naše peněženky, protože kvůli své velikosti se Avie nevleze do klasického námořního kontejneru a dopravu musíme řešit pomocí Ro-Ro lodě. To znamená Roll On – Roll Off, něco jako takové velké zaoceánské trajekty. Ale o tom podrobně až příště, na konci listopadu vezeme Amálku do přístavu, Antwerp a myslím, že poté budeme mít na další článek o přepravě Avie za oceán čerstvého materiálu až až.
Vojta Wertich
PS: A abyste se mrkli, jak to vlastně vypadá v Amálce – kuk na jedno Klářino video.
Vojtěch Wertich
Aviou Amerikou 2017 - Pohyblivé obrázky díl 2.
V roce 2017 jsme se vydali s partou 9 lidí obytnou Avií z roku 1974 na cestu po Jižní Americe. Po dvou letech máte možnost si s námi na tuto cestu zavzpomínat a podívat se do různých koutů Jižní Ameriky nejen z kabiny naší Amálky.
Vojtěch Wertich
Aviou Amerikou - Seriál je na světě!
Už jsou to dva roky, co jsme se s Amálkou vydali po Jižní Americe. A konečně už se začínají rodit i vzpomínky v podobě pohyblivých obrázků.
Vojtěch Wertich
Aviou Amerikou 2017 - Jackova skupina poznává Kolumbii II
Spolu s Jackem a jeho pětičlennou posádkou osobního vozu se podíváte po krásách Kolumbie. Tentokrát bohužel bez fotodokumentace, jen s barvitým líčením.
Vojtěch Wertich
Aviou Amerikou 2017 - Avokádo poznává Kolumbii
Tentokrát se po krásách Kolumbie vydáte už jen se samotným Avokádem, který Vám ukáže krásu hlavního města Bogoty.
Vojtěch Wertich
Aviou Amerikou 2017 - Jackova skupina poznává Kolumbii I
Spolu s Jackem a jeho pětičlennou posádkou osobního vozu se podíváte po krásách Kolumbie. Tentokrát bohužel bez fotodokumentace, jen s barvitým líčením.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika
Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...
Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data
Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...
Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec
Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...
Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
Pronájem bytu 1+kk, ul. Opuštěná - Brno
Opuštěná, Brno - Trnitá
14 000 Kč/měsíc
- Počet článků 37
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 433x
Proč Avie? No, vleze se tam těch devět lidí. A nacpete tam věci, které by se vám jinak nechtěly tahat na zádech, jako třeba nafukovací čluny na sjíždění mongolských řek, skialpové lyže na sjíždění hor v Atlasu anebo dostatečnou zásobu piva, když razíte do "prohibičního" Norska. A to, že Avie jsou původem docela silné náklaďáky, které slušně zvládají i terén a zároveň jsou dostatečně "primitivní", aby je každý automechanik na světě dokázal opravit, je bonus, který oceníte. Tak si tady můžete přečíst, co všecko se dá zažít, když cestuje tou AVIOU.